آيا از مزايا و اثرات عالي خاكستر بر درخت گردو اطلاع داريد؟ آيا تابحال اقدام به استفاده از اين گونه نقويت كننده درخت براي افزايش بازدهي و عملكرد درخت گردو نموده آيد؟ تغذيه و كوددهي درخت گردو عامل اصلي رشد و ثمردهي درخت مي‌باشد كه چندين راه براي تامين مواد مغذي موردنياز درخت وجود دارد.

 از جمله استفاده از كودهاي ارگانيك، شيميايي و همچنين استفاده از ماده حاصل از سوزاندن چوب براي درخت گردو؛ اينكه خاكستر تا چه ميزان مي‌تواند براي درخت گردو موثر باشد و داراي چه عناصر مغذي است، موضوع جذاب اين مقاله از اكين نهال مي‌باشد.

 خاكستر چه مواد مغذي مفيدي براي درخت دارد؟

خاكستر باقي مانده حاصل از سوختن چوب و گياهان علفي خشك شده مي‌باشد كه مواد معدني فراواني را در خود جاي داده است. استفاده از خاكستر در زمان هاي گذشته جهت تقويت درخت گردو بسيار انجام مي‌گرفته و منجر به رشد بهتر درخت مي‌شده است زيرا افزودن آن به بستر رشد درخت گردو، روش فوق العاده جهت تامين عناصر پتاسيم، كلسيم و منيزيم به برنامه غذايي آنها مي‌باشد تا سبب درشتي محصول و جلوگيري از ترك خوردگي زودهنگام پوسته گردد.

خاكستر مقادير فراواني از عنصر پتاسيم و كلسيم را براي باردهي و توليد محصول ارگانيك درخت گردو در اختيار آنها قرار ميدهد و وجود اين دو ماده مغذي سبب كنترل پي اچ خاك درخت گردو ميشود. همچنين اين قابليت را دارد تا با سرعت بالا و نهايت قدرت جذب درخت گردد و اثرات آن را در مدت وكوتاه شاهد باشيد لذا استفاده ازاين ماده راه ايده آل جهت دستيابي به محصول ارگانيك و باكيفيت مي‌باشد.

مصرف خاكستر براي درخت گردو چه فوايدي دارد؟

افزودن خاكستر به خاك نه تنها مانع از هدر رفت چوب هاي خشك شده ميگردد، بلكه منبع غذايي مطلوبي براي درخت گردو جهت توليد ميوه و بزرگ شدن محصول را فراهم مي‌كند.

بالا بودن بيش از حد اسيديته خاك و پايين بودن آن هر دو مانع رشد درخت گردو بوده و حتي جذب بسياري از كودها را دچار مشكل مي‌كند. با استفاده از باقي مانده سوزاندن چوب،ميزان اسيديته خاك به سبب عنصر كلسيم موجود در آن تعديل خواهد شد.

خاكستر آفت كش طبيعي حاصل از سوزاندن چوب يا زغال سنگ مي‌باشد كه شما باغداران را در از بين بردن سريع و راحت شپشك ها، شته ها حلزون و …بسيار ياري خواهد نمود.بدين منظور خاكستر را پاي درختان گردو بريزيد تا بسياري از آفات ريشه كن شوند.

استفاده از اين ماده مفيد سبب جريان يافتن بهتر اكسيژن در لايه هاي خاك شده و منجر به زندگي بهتر ميكروارگانيسم هاي مفيد خاك و تنفس ريشه خواهد شد.

استفاده از خاكستر راهكار هوشمندانه اي است كه هر باغدار ميتواند انجام دهد تا بدون هزينه اضافي به غني سازي خاك و ثمردهي درختان گردو كمك نمايد.

  • استفاده از خاكستر پاي درخت، يكي از روش‌هايي است كه به آن خواهيم پرداخت؛ اما به‌ طور كلي در ابتدا و قبل از كاشت درختان گردو، زمين مورد نظر بايد مورد بررسي قرار گيرد. درختان گردو براي آنكه بتوانند ميوه‌ هايي بزرگتر و مقوي‌ تر داشته باشند، بايد بتوانند مواد مغذي بسياري را از خاك دريافت نمايند. پس در هنگام بررسي خاك علاوه بر آنكه به طور گسترده بايد مواد مغذي را پخش نمود، بايد چاله‌هايي نيز آماده كرد و كود و مواد مغذي را براي درختان در آنجا ذخيره كرد.

زمان استفاده از ماده تقويتي حاصل از چوب

درخت گردو به سه دسته عنصر پر مصرف اوليه پتاسيم، نيتروژن و فسفر نياز دارد همچنين كلسيم نيز براي پر شدن بهتر مغز گردو بسيار موثر مي‌باشد. خاكستر چوب مقدار بالايي پتاسيم را در اختيار سلول هاي درخت گردو و خاك قرار ميدهد و نه تنها در درشتي محصول و بهبود كيفيت گردو دخيل است، بلكه سيستم ايمني درخت را نيز در برابر آفات و استرس هاي محيطي افزايش ميدهد.

بهترين زمان استفاده از خاكستر در فصل حيات بخش بهار و پيش از رشد گردوها مي‌باشد تا مواد غذايي كافي براي تشكيل ميوه در اختيار درخت قرار گيرد زيرا توليد ميوه هاي مقوي و پر خاصيت با ويژگي بازار پسندي بالا در گرو تغذيه مناسب و به موقع درختان گردو مي‌باشد.

توصيه اكين نهال

سعي كنيد اين ماده را زماني به خاك بيفزاييد كه زمين خشك باشد لذا از افزودن خاكستر در روزهاي باراني، حين وزش باد و وجود رطوبت در هوا خودداري كنيد. همچنين اگر براي مقابله با آفات قصد داريد از اين ماده استفاده نماييد، پس از بارش باران دوباره بخش بيمار را با اين ماده تيمار نماييد.

نكات مهم كوددهي درخت گردو

اگر خواهان تنومند شدن درخت گردو، باردهي سالانه فراوان و تضمين كيفيت محصول خود هستيد، تنها به كوددهي درخت گردو با خاكستر اكتفا نكنيد زيرا از يك سو كيفيت خاكستر و مرغوبيت آن بر ميزان عناصر غذايي تاثير گذار مي‌باشد و نميتوان هر منبعي را منبع مطمئني جهت تغذيه درخت گردو به شمار آورد.

هم چنين باغات گردو براي سر پا ماندن و بر اساس ذات خود درخت به شدت نيازمند رسيدگي ها و كوددهي منظم هستند تا هرگز دچار سال آوري نشوند. از اين رو با مشاوره گرفتن از كارشناسان اكين نهال نوع كودهاي لازم و مقدار آن را براي باغات خود تهيه نماييد و تنها به كوددهي با خاكستر اكتفا نكنيد.

نحوه تهيه كود از چوب

براي تهيه خاكستر چوب بهتر است از درختان بلوط يا راش استفاده نماييد زيرا داراي چوب سخت و سرشار از مواد مغذي مي‌باشند. همچنين براي تهيه خاكستر ميتوانيد برگ هاي خشك، تعدادي از گياهان علفي خشك و حتي پوست تنه را نيز به كار گيرد زيرا پوست عناصر غذايي زيادي در خود جاي داده است.

پس از سوزاندن موارد بالا صبر كنيد تا سرد شده و سپس آنها را در ظروف مناسب فلزي جمع آوري و نگهداري كنيد.حين جمع آوري خاكستر مراقب چشم و دستان خود باشيد و بهتر است از دستكش و ماسك نيز استفاده كنيد و اگر باد ميوزد عينك به چشمان خود بزنيد زيرا اين مواد به شدن قليايي بوده و ورود آنها به بدن سبب تحريك پوست و اعضا خواهد شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد