كوچينگ سازماني

به صورت كلي كوچينگ سازماني يك ابزار قدرتمند براي رهبران و سازمان‌ها است كه به كمك آن مي‌توان رشد و پيشرفت افراد را در زمينه‌هاي بسيار مختلفي رقم زد. در دنياي امروزه امكان دارد يك سازمان، شركت يا كسب و كار، معمولا از ابتداي تأسيس خود تا زمان رسيدن به وضعيت پايدار و مطلوب، بارها و بارها با شرايط بحراني مواجه شود. شايد اين امكان وجود دارد كه مديران سازمان، به دليل تلاش براي حفظ و بقاي آن، ناچار به كم كردن نيرو و كاركنان خود شوند. متأسفانه بحران هاي اقتصادي، بسياري از كسب و كارها را تا مرز ورشكستگي پيش مي برد.

گاهي اوقات مديران با كارمنداني مواجه مي‌شوند كه از كمبود اعتماد به نفس رنج مي‌برند. به عنوان مثال ميتوان گفت وقتي اعتماد به نفس را در كاركنان خود افزايش مي‌دهيم، آن‌ها بيشتر براي كارشان تلاش ميكنند. همچنين با افزايش اعتماد بنفس كاركنان كه فقط گوشه اي از مزاياي كوچينگ سازماني است، شاهد رشد و پيشرفت مثبت سازمان و كاركنان و دلبستگي و تعهد بيشتر بين آنها ميشويم.

 

كوچينگ فروش چيست؟

هر مديري مي‌تواند تفاوت ميان يك تيم فروش باانگيزه و ارزش‌آفرين را با تيم فروشي درك كند كه نمي‌تواند به خوبي از عهده مسئوليت‌هايش برآيد. اين تفاوت در ستون سود و زيان يك شركت به وضوح قابل مشاهده است.

سوال اينجا است كه چگونه مي‌توان يك تيم فروش حرفه‌اي و باانگيزه داشت؟ بيشتر كردن كارمندان فروش؟ بالا بردن پاداش‌هاي مالي؟ سخت‌گيري كردن؟ جريمه‌هاي نقدي؟ اين راهكارها شايد در كوتاه مدت مؤثر باشند اما تجربه نشان داده كه در عصر مدرن سياست چماق و هويج ديگر كارآيي و تأثير چنداني ندارد.

كوچينگ فروش يك ابزار قدرتمند است كه به شما كمك مي‌كند يك تيم فروش حرفه‌اي و با انگيزه خلق كنيد. كوچينگ فروش يك فرآيند رسمي براي بهتر كردن عملكرد كارمندان و نمايندگان فروش است كه به آن‌ها كمك مي‌كند، مهارت‌هاي ارتباطي خود را بهبود بخشند، به آن‌ها انگيزه مي‌دهد و تكنيك‌هاي بي نظيري براي افزايش دادن آمار فروش در اختيارشان قرار مي‌دهد.

مراجعان مسئول دستاوردها و موفقيت‌هاي خود هستند. مراجعه‌كننده دست به عمل مي‌زند و ممكن است كوچ به او كمك كند اما اين كار به اين معنا نيست كه كوچ به‌جاي مراجعه‌كننده كاري را انجام مي‌دهد بنابراين كوچ نه مي‌تواند و نه وعده‌اي مي‌دهد كه مراجعه‌كننده اقدام خاصي انجام دهد يا به اهداف خاصي دست پيدا كند.

كوچينگ فردي، درمان يا مشاوره نيست اين موارد تفاوت‌هاي بارز زيادي با يكديگر دارند و ممكن است بتوانند در كنار يكديگر قرار بگيرند اما مطمئناً باهم مرزهاي مشخصي دارند. كوچينگ فردي، محدوديت‌هاي مراجعه‌كننده را تشخيص مي‌دهد و ممكن است او را به ساير خدمات موردنياز ارجاع دهد.

كوچينگ فردي يكي از انواع كوچينگ است.  درباره باز كردن قفل توانايي‌هاي بالقوه افراد و رساندن آن‌ها به حداكثر بهره‌وري و رسيدن به تغييرات مثبت است. كوچينگ فردي روشي است كه در آن كوچ و مراجعه‌كننده گفتگويي را بر پايه اعتماد شكل مي‌دهند با اين فرض كه فرد مراجعه‌كننده همه پاسخ‌ها را در دل خود دارد و كوچ فقط كاري انجام مي‌دهد كه مراجعه‌كننده بتواند به پاسخ‌هاي خود دسترسي داشته باشد.

در جلسات منتورينگ، منتور بيشتر صحبت مي كند. اين در حالي است كه در جلسات كوچينگ، مربي و كوچ سوالات خود را مطرح كرده و به شخص مورد نظر فضا مي دهد تا بيشتر صحبت كند. معمولا كوچ سعي مي كند تا سوالات زيادي را مطرح كند و با ذهنيت مخاطب به طور كامل آشنا شود. در نهايت هم كوچ و هم منتور با استفاده از تجربيات خود به سمت مقصد نهايي كه راهنمايي فرد است حركت مي كند.

 

 

 

 

 

تفاوت آموزش در منتورينگ و كوچينگ

 

كار منتور معمولا آموزش و گفتن است؛ آموزش براي يادگيري مستقيم. در حالي كه كوچ مرحله به مرحله به طور مستقيم و متمركز شما را هدايت مي كند تا آگاهي تان افزايش پيدا كرده و در مسير درست قرار بگيريد. ويژگي اصلي كوچ حمايت و هدايت شما در مسير درست كاري و شخصي است.

تفاوت منتورينگ و كوچينگ

تفاوت كوچينگ و منتورينگ وجود دارد كه به باعث مي شود تا تعريف دقيقي از عملكرد منتور و كوچ به وجود آيد. منتورينگ معمولا طولاني مدت است. برخي از دوره هاي منتورينگ بيش از ? ماه طول مي كشند. در موارد متعددي مشاوره مي تواند سال ها و يا حتي دهه ها طول بكشد. در واقع برخي از مربيان و منتورهاي معروف در شرايطي به روابط مادام العمر هم اشاره مي كنند. هيچ گونه صلاحيتي براي منتورينگ لازم نيست. به اين معني كه سازمان ها مي توانند به راحتي و با سرعت برنامه هاي منتورينگ خود را شروع كنند. آموزش و مربيگري معمولا در مسير عملكرد توسعه اي قرار مي گيرد. در اين مسير نيازي به طراحي وجود ندارد. همان طور كه گفته شد، منتورينگ بسيار مستقيم صورت مي گيرد

ساختاربندي محدود جلسات متورينگ

مربي معمولا دانش، تجربه و مهارت خود را با مخاطب به اشتراك مي گذارد و از اين طريق او را در مسير درست قرار مي دهد. به طور معمولا منتورينگ ساختار كمتري نسبت به كوچينگ دارد. در حالي كه در كوچينگ معمولا اهداف جلسه و كار ساختاربندي مي شوند. اين بدان معنا نيست كه مربيان در جلسات منتورينگ اهدافي را دنبال نمي كنند. در جلسات كوچينگ معمولا ساختاربندي نقشي كليدي ايفا مي كنند. مربي در تعيين اين ساختار بسيار تاثيرگذار است. سرانجام بايد گفت كه يكي از تفاوت هاي اصلي بين اين دو در نوع راهنمايي و هدايت افراد است. در منتورينگ راهنمايي عمدتا بر اساس توسعه است. اين كه فرد مي خواهد به چه چيزي برسد، چه اهدافي دارد و براي رسيدن به اين اهداف چه كارهايي بايد انجام دهد.

در نهايت مي توان نتيجه گرفت كه كوچينگ روي خودكارآمدي  و عملكرد اثر مثبتي دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد